Sydänmerkki-tuotteiden käyttöoikeusmaksu on 500 €/tuote/vuosi. 1.1.2025 käyttöoikeusmaksu on 525 €/tuote/vuosi. Käyttöoikeusmaksuissa on käytössä alennusprosenttiportaikko ja alennus on sitä suurempi, mitä enemmän laskutettavia Sydänmerkki-tuotteita yrityksellä on.
Käyttöoikeusmaksut
Sydänmerkin käyttöoikeusmaksu on tuotekohtainen. Jos tuotenimi ja tuotteen ravintosisältö ovat samat, ei erikokoisista pakkauksista peritä käyttöoikeusmaksua. Jokaiselle pakkauskoolle tulee kuitenkin hakea erikseen käyttöoikeus. Jos tuotenimi on erilainen erikokoisissa pakkauksissa, peritään tuotteista omat käyttöoikeusmaksut, vaikka ravintosisältö olisi sama.
Alennusprosenttiportaikko
Sydänmerkki-järjestelmässä on käytössä alennusryhmäportaikko. Laskutettavien tuotteiden määrä todetaan laskutushetkellä.
Alennusryhmä | Alennusprosentti | Alennusprosentin peruste, laskutettavien tuotteiden määrä |
Ryhmä 1 | 0 | tuotteita alle 15 |
Ryhmä 2 | 12 | tuotteita 15-19 |
Ryhmä 3 | 14 | tuotteita 20-29 |
Ryhmä 4 | 18 | tuotteita 30-39 |
Ryhmä 5 | 24 | tuotteita 40-49 |
Ryhmä 6 | 25 | tuotteita 50-59 |
Ryhmä 7 | 26 | tuotteita 60-69 |
Ryhmä 8 | 27 | tuotteita 70-79 |
Ryhmä 9 | 28 | tuotteita 80-89 |
Ryhmä 10 | 30 | tuotteita 90-100 * |
Ryhmä 11 | 60 | mikroyritys ** |
Ryhmä 12 | 100 | Tuoreiden hevi-tuotteiden tuottajat ja markkinoijat |
*) Sadan tuotteen jälkeen hinnoittelu muuttuu seuraavasti:
• 101-200 tuotetta 35 000 euroa (1.1.2025 alkaen 36 750 euroa)
• 201-300 tuotetta 37 000 euroa (1.1.2025 alkaen 38 850 euroa)
• 301-400 tuotetta 39 000 euroa (1.1.2025 alkaen 40 950 euroa)
**)
a) Liikevaihto/taseen loppusumma max. 5M€.
b) Kansainvälisten yritysten Suomen yksiköt eivät ole mikroyrityksiä, vaikka em. ehdot täyttyisivät. Samoin sitä eivät ole tukkuliikkeet tai maahantuojat, jotka edustavat isoja brändejä.
c) Ammattikeittiöiden valmistamat Sydänmerkki-tuotteet hinnoitellaan tämän ryhmän mukaan, kun tuotteita myydään vain ravintoloissa.
Laskutuskäytännöt
Sydänmerkin käyttöoikeus laskutetaan vasta, kun tuote on Sydänmerkki-järjestelmässä merkattu olevan markkinoilla (kohta "tuote markkinoille"). Tuotetta EI laskuteta hakuajankohtana tai kun Sydänmerkin käyttöoikeus myönnetään.
Sydänmerkin käyttöoikeudesta laskutetaan kolme kertaa vuodessa:
- Tammikuussa, jolloin laskutetaan kaikki sillä hetkellä markkinoilla olevat Sydänmerkki-tuotteet. Laskutusperusteena käytetään edellisen vuoden lopussa markkinoilla olevien Sydänmerkki-tuotteiden määrää.
- Vuoden aikana markkinoille tulevat uudet Sydänmerkki-tuotteet laskutetaan toukokuussa ja lokakuussa. 1.10-31.12 markkinoille tulevat tuotteet laskutetaan vasta seuraavan vuoden tammikuussa.
Yritys voi halutessaan jakaa käyttöoikeusmaksut tuote- tai tuoteryhmäkohtaisesti eri laskuille extranetissa.
Jos käyttöoikeus irtisanotaan päättymään kesken kalenterivuoden, maksettua käyttöoikeusmaksua ei palauteta. Mikäli tuote poistuu markkinoilta ilman, että käyttöoikeutta irtisanotaan, vastuujärjestöillä on oikeus periä käyttöoikeusmaksu kuluvalta maksukaudelta.
Vastuujärjestöillä on oikeus erittäin painavin perustein pienentää yksittäisessä tapauksessa käyttöoikeusmaksua.
Käyttöoikeusmaksut käytetään Sydänmerkki-järjestelmän ylläpitoon, kehittämiseen ja merkin tunnettuutta lisäävään markkinointiviestintään. Varoja ei käytetä vastuujärjestöjen muun toiminnan rahoittamiseen.
Oikeudet laskutusta koskeviin muutoksiin pidätetään.