Lounas työhyvinvoinnin edistäjänä

Terveellinen lounas on yksi työhyvinvoinnin peruskivistä: päivittäin toistuvana rutiinina se tarjoaa vuoden aikana yli 200 mahdollisuutta edistää henkilöstön terveyttä. Monelle työäivän aikana nautittu lounas on päivän ainoa lämmin ruoka ja siksikin ravinninlähteenä merkityksellinen. Työpaikkalounaan äärellä kohdataan usein myös heitä, joita muut työhyvinvointipanostukset eivät liikuta.

Ilmainen investointi

Fiksu työnantaja ei jätä edullista ja vaikuttavaa tilaisuutta tilaisuutta käyttämättä vaan vaatii ruoalta parhainta mahdollista laatua ja kannustaa työntekijöitä nauttimaan maukkaita ja ravitsevia aterioita. Terveellinen ruoka ei maksa palvelun tuottajalle yhtään tavanomaista enempää eli on käytännössä ilmainen investointi työntekijöiden terveyteen.

Hyvä lounas parantaa työn tuloksia

Terveellisen lounasruokailun merkitystä työn sujuvuuteen, tuloksiin, vähäisempiin sairauspoissaoloihin ja työssä viihtymiseen ei ole hyödynnetty työpaikoilla tarpeeksi. Ravintolatoimijan tarjoama ruoka ei automaattisesti edistä terveyttä, jos tilaaja ei osaa vaatia eri aterian komponenteilta, pääruoalta lisäkkeineen, kasviksilta kastikkeineen, leivältä ja levitteeltä sekä ruokajuomalta, ravitsemuslaatua.

Salaattipöytä ei takaa terveellistä lounasta

Keskusteluissa lounastarjonnan terveellisyydestä, työnantajat tuovat usein esiin monipuolisen salaattipöydän terveellisen lounaan takaajana. Pelkkä salaattipöytä ei kuitenkaan riitä, vaikka onkin erinomainen alku hyvälle aterialle. Mikä tahansa ruoka ei edistä hyvinvointia.

Salaattipöydän ohella hyvä lounas tarjoaa pääruuan ja lisukkeet, joissa rasvaa on kohtuudella, ja etenkin haitallisen tyydyttyneen rasvaan määrään on kiinnitetty huomiota. Terveellistä ateriaa ei ole kuorrutettu suolalla ja kuidun määrän on myös kiinnitetty huomiota esimerkiksi leivässä.

Sydänmerkki takaa terveellisen lounaan ja helpottaa valintoja

Kun työnantaja haluaa edistää päivittäin työhyvinvointia, tapahtuu he helpoiten vaatimalla ruokapalvelun tuottajalta Sydänmerkki-aterioita. Sydänmerkki-logo kertoo yhdellä silmäyksellä, mikä ruokakaupan elintarvike tai lounasaterian komponentti on omassa sarjassaan parempi valinta ja edistää hyvää oloa.

Sydänmerkki-ateria on tutkittuun tietoon perustuva terveellisten ja maukkaiden aterioiden merkintäjärjestelmä, jossa kiinnitetään huomiota esimerkiksi ruuan rasvan laatuun sekä suolan määrään - ruoka ei kuitenkaan ole suolatonta. Ravintoloiden ammattitaitoinen tuotekehitys osaa varmistaa, että ruuan mausta ei tarvitse tinkiä. Sydänmerkki takaa, että ruuassa on energiaa ja ravintoaineita sopivassa suhteessa.

Sydänmerkki ohjaa lisäksi järkevän kokoisten ja sisältöisten aterioiden kokoamiseen, joka vähentää aterian jälkeistä väsymystä sekä parantaa työvirettä ja tarkkaavaisuutta. Terveellisemmät valinnat tehdään näkyviksi merkintävälineiden avulla: Sydänmerkki-tunnuksen omaavia syötäviä on helppo poimia tarjottimelle.

Sydänmerkki tunnetaan hyvin ja tunnus on kuluttajien keskuudessa arvostettu. Sydänmerkkiä hyödyntävää työnantajaa ja ravintolaa pidetään vastuullisena. Terveelliselle ruokatarjonnalle on myös kysyntää: hyvän olon aterioita toivotaan etenkin lounas- ja henkilöstöravintoloihin.

Ravintolaruuasta ei päälle päin voi päätellä sen terveellisyyttä, paljon se sisältää vaikkapa rasvaa tai suolaa. Ruuan ulkonäkö voi viedä ajattelua myös väärään suuntaan: lohikeiton päällä kelluva rasvakerros voi kavahduttaa terveystietoista, vaikka rasvaa ei lopulta paljoa olisi ja se vähäinenkin on laadultaan hyvää pehmeää rasvaa. Ravintolaruuan terveellisyydestä voi myös olla virhekäsityksiä: kasvisruokien ja salaattien oletetaan olevan aina terveellisiä ja liharuokien ei. Totuus saattaa tutkimusten mukaan olla päinvastainen.

Tarjontaa jokaiseen makuun

Sydänmerkkiin panostaminen ei sulje pois mitään ruokia. Kaiken tarjonnan ei tarvitse olla Sydänmerkin mukaista, vaan se on vaihtoehto hyvinvointia arvostaville. Leipäpöydässä voi siis jatkossakin olla vaaleampia vaihtoehtoja ja uunimakkarapäivät ovat jatkossakin sallittuja.

Palvelun tilaajana työnantaja voi määritellä, tulisiko ravintolassa olla terveellinen vaihtoehto joka päivä.

Näin saat Sydänmerkki-aterian käyttöön

Asiakasyritys määrittelee aina ruoan ravitsemuslaadun.

  • Kirjaa vaatimus Sydänmerkki-aterioista tarjouspyyntöön tai
  • Sovi Sydänmerkki-aterioiden tarjoamisesta palveluntuottajan kanssa

Palveluntuottaja perehtyy kriteereihin ja hoitaa käyttöoikeuden hakemisen. Joillakin ravintolaketjuilla, esimerkiksi Compass Groupilla ja ISS Palveluilla Sydänmerkki on jo käytössä osassa toimipaikkoja, joten käytön laajentaminen uusiin ravintoloihin on helppoa.