Ennen Sydänmerkki-aterioiden tarjonnan aloittamista kannattaa asiakasviestintä suunnitella hyvin, jotta ruokailijat ja sidosryhmät saavat tietää ruokapalveluiden tekemästä hyvästä työstä ja hyvien valintojen tekeminen olisi asiakkaalle helppoa.
Viestintää tehdään ravintolassa ja sähköisissä kanavissa eri keinoin. Tavoitteena on kertoa selkeästi, mitkä vaihtoehdot linjastossa ovat Sydänmerkillisiä sekä mistä Sydänmerkki kertoo.
Olennaisimmat viestintäkeinot ovat:
- ruokalista- ja linjastomerkinnät sekä
- malliateriaa oikeana annoksena tai kuvina
Aineistoja voi hyödyntää sekä sähköisinä sekä printtiversioina.
Verkkonäkyvyyttä Sydänmerkin sivuilla
Sydänmerkki-aterioita tarjoavat toimijat saavat näkyvyyttä Sydänmerkin kanavissa. Ravintolat näkyvät Sydänmerkin verkkosivuilla, kun ne on lisätty extranetissa ja terveellisten aterioiden tarjoaminen alkaa.
Sydänmerkki jakaa mielellään myös muuta esimerkiksi kampanjoista tai uusista ravintoloista kanavissaan. Tietoja voi välittää Marille.
Käyttöoikeuden haltijalla on oikeus hyödyntää Sydänmerkkiä omassa viestinnässään, esimerkiksi verkkosivuilla, hyvinvointikertomuksessa tai somekanavilla.
Tieto ruuan laadusta on hyvää asiakaspalvelua
Ruuan terveellisyys on monelle tärkeää. Tieto ruuan ravitsemuslaadusta on hyvää asiakaspalvelua: aterian komponenttien terveellisyyttä, esimerkiksi suolapitoisuutta, ei voida päätellä ruoan ulkonäöstä. Tieto korjaa myös vääriä käsityksiä erityyppisten aterioiden terveellisyydestä: esimerkiksi liha- tai makkararuoat voivat olla kala- ja kasvisruokien tapaan Sydänmerkin mukaisia.
Kun tietoa saadaan, asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja luottavat palvelun laatuun. Tiedon antaminen hyvistä valinnoista ja järkevästä ateriakoosta voi vaikuttaa annosten kokoa pienentävästi. Parhaimmillaan opit lounasravintolasta siirtyvät myös vapaa-ajalle ja kotisyömisiin.
Ruokapalvelut ruokakasvattajana
Ruokapalveluilla on merkittävä rooli ruokakasvatuksessa. Jokapäiväisissä ruokailutilanteissa keittiön ammattilaiset ohjaavat ja opastavat asiakkaita hyviin vaihtoehtoihin. Tärkeää on sekin, että ruokapalveluissa tehdään terveelliset vaihtoehdot mahdollisiksi ja helposti valittaviksi.