Sydänmerkin käyttöoikeuksia on myönnetty elintarvikkeisiin vuodesta 2000. Yli 92 % kuluttajista tuntee jo merkin ja 67 % käyttää tuotteita ainakin joskus.*
Kuluttajat kokevat merkin selkeäksi ja ymmärtävät sen tarkoituksen. Merkki koetaan myös tarpeelliseksi, koska se helpottaa ruokavalintoja. Sydänmerkki-tuotteiden mielletään sopivan kaikille ja kaiken ikäisille terveydestään ja hyvinvoinnistaan välittäville.
Sydänmerkki on lunastanut paikkansa Suomen arvostetuimpien merkkien joukossa. Vuonna 2024 tehdyssä tutkimuksessa 15–79-vuotiaat suomalaiset valitsivat Sydänmerkin Suomen 9. arvostetuimmaksi brändiksi**.
”Miksikö? se lisää myyntiä.”
Sydänmerkin käyttökokemuksista kerätään säännöllisesti tietoa myös yrityksiltä. Merkki koetaan tutkimusten mukaan luotettavaksi ja tarpeelliseksi. Sitä hyödynnetään imagoa vahvistavana lisäarvotekijänä, mutta sen on havaittu myös suoraviivaisesti kasvattavan myyntiä. Käytännössä kaikki asiakkaat ovat valmiita suosittelemaan Sydänmerkkiä.
Pieni maksu, iso hyöty
Sydänmerkin käytöstä tuotteissa ja ruokaohjeen jättämisestä reseptipankkiin peritään käyttöoikeusmaksu. Maksulla katetaan järjestelmän ylläpito, kehittäminen sekä markkinoinnin kustannukset, eikä sillä tavoitella voittoa tai rahoiteta taustajärjestöjen toimintaa. Merkin markkinoinnin myötä elintarvikkeet ja palvelut saavat lisänäkyvyyttä pienellä investoinnilla.
Yhteistä markkinointi tuotteiden myynnin kasvattamiseksi
Sydänmerkki tekee aktiivista markkinointia niin omissa kanavissa kuin ulkopuolisissa medioissa. Kaiken kampanjoinnin tavoitteena on lisätä Sydänmerkin kiinnostavuutta ja saada se yhä enemmän ohjaamaan ostopäätöksiä. Sydänmerkin omat mediat tavoittavat vuosittain huomattavan määrän ihmisiä. Järjestelmässä mukana olevien tuotteiden kampanjoita nostetaan Sydänmerkin kanavissa. Tarjoamme myös mahdollisuuksia olla mukana yhteisissä kampanjoissa.
Lähteet:
*Taloustutkimuskeskus: Brändien arvostus -tutkimus 2023
**Taloustutkimuskeskus: Brändien arvostus -tutkimus 2024