Laadukas toteutuminen
Kun Sydänmerkki on käytössä, palveluntuottaja huolehtii, että ruoka on terveellistä ja laadukas tarjonta tulee näkyväksi.
Laadunvarmistuksen keinoja ovat:
- Tarjonnan laadusta huolehtiminen: kaikista aterianosista on mahdollista valita Sydänmerkki-vaihtoehto
- Asiakasviestintä valituilla tavoilla. Tehdään hyvä työ näkyväksi
- Halutessa muistutuksena voi käyttää tsekkilistaa
- Koulutus - henkilökunnan perehtyminen Sydänmerkki-ateriaan
- Valvonta ja ohjauskäynnit
- Ravitsemuspassin suorittaminen
Alla lisää laadunvarmistuksen keinoista:
Tarjonnan laadusta huolehtiminen
Kun tarjonta on tarkastettu ja säädetty Sydänmerkin mukaiseksi, tulee ruuanvalmistajan huolehtia, että laatu säilyy asiakkaan lautaselle. Käytännössä
- reseptiikkaa noudatetaan eli ruoka valmistetaan ruokaohjeessa mainituilla raaka-aineilla ja määrillä eikä kokin makuaistin tai mieltymysten mukaan
- tarjolla on Sydänmerkin mukaisia lisäkkeitä, jokaisesta aterianosasta ainakin yksi vaihtoehto.
Sydänmerkki on lupaus terveellisestä vaihtoehdosta. Kun tarjonnan laadusta pidetään huolta mm. reseptiikkaa noudattamalla, ruoka vastaa siitä annettuja tietoja eikä ruokailijaa johdeta harhaan.
Asiakasviestintä
Kun terveellisistä vaihtoehdoista annetaan tietoa, asiakkaan on helpompi tehdä valintoja. Samalla hyvä työ tulee näkyväksi. Olennaisimpia viestintätapoja ovat ruokalistamerkinnät, linjastomerkinnät ja lautasmalli. Sydänmerkki tarjoaa materiaalia viestintään, mutta aineistoa voi tehdä myös itse.
Lue lisää viestinnästä
Tsekki- eli muistilista
Tsekkilista muistuttaa keskeisistä Aterian toteutuksen periaatteista. Voit halutessasi tulostaa dokumentin esimerkiksi keittiön seinälle.
Tsekkilista
Koulutus
Tarkoitus on, että ruokapalveluiden ammattilaiset tuntevat Sydänmerkin ja tietävät toteutuksen keskeiset periaatteet. Totetustapana voi olla:
- itsenäinen perehtyminen Sydänmerkkiin esim. videoiden avulla
- koulutustilaisuus
- edellisten yhdistelmät
Valvonta ja ohjauskäynnit
Valvonnalla pyritään varmistamaan, että ruokatarjonta toteutuu Sydänmerkin periaatteiden mukaan ja että asiakkaalla on mahdollisuus valita terveellinen ateriakokonaisuus.
Aiemmin Sydänmerkki-aterialla tarjottavat aterianosat ilmoitettin Sydänmerkille extranetissa. Työvaihe on koettu ruokapalveluissa työlääksi.
Syksyllä 2024 etukäteen tapahtuvasta ilmoitusmenettelystä luovuttiin. Jatkossa ruokatarjontaa valvotaan säännöllisesti ja pistokoemaisesti seuraavin keinoin:
- Sähköisistä ruokalistasovelluksista tarkistetaan Sydänmerkillä merkittyjen ruokalajien kriteereidenmukaisuus.
- Jos kaikkien ruokalajien ravintoarvotietoja ei löyty sovelluksesta, niitä pyydetään palveluntuottajilta. Pyydettäviä tietoja voivat olla esimerkiksi energialisäkkeiden, leipien, levitteiden sekä salaatinkastikkeen tiedot.
- Jos palveluntuottajalla ei ole tarjolla ruokalistasovellusta, tietoja pääruoista ja lisäkkeistä pyydetään yhteyshenkilöltä.
- Mahdollisista poikkeamista raportoidaan ruokapalveluiden yhteyshenkilölle ja tilanne pyydetään korjaamaan Sydänmerkin periaatteiden mukaiseksi.
- Eri palveluntuottajien ruokatarjontaa tarkistetaan säännöllisesti, noin neljän vuoden välein (vanhojen asiakkaiden osalta).
- Uusien asiakkaiden ruokatarjontaa käydään läpi noin vuoden sisällä Sydänmerkki-aterioiden tarjonnan aloittamisesta.
Sydänmerkin asiantuntijat tekevät ohjauskäyntejä Sydänmerkkiä käyttäviin toimipaikkoihin. Tarkoituksena on saada palautetta Sydänmerkin toimivuudesta ravintolaympäristössä ja toisaalta antaa vinkkejä entistä parempaan toteutukseen. Käynneillä voidaan tarkastaa myös kriteerit täyttävää tarjontaa.
Käynneistä ilmoitetaan etukäteen ja ne ovat maksuttomia. Vierailuja tehdään budjetin puitteissa.
Ravitsemuspassi
Ravitsemuspassi on tarkoitettu ravitsemisalan ammattilaisille. Sen avulla voi testata, hallitseeko perusasiat ravitsemuksesta ja tarvittaessa aiheesta voi opiskella lisää aineiston avulla. Passin suorittaminen lisää valmiuksia tehdä terveellistä ruokaa ja ohjata asiakasta laadukkaammissa valinnoissa.
Ravitsemuspassi on maksuton ja se suoritetaan verkossa. Hyväksytystä suorituksesta saa henkilökohtaisen todistuksen.
Suositus on, että jokaisesta Sydänmerkki-aterioista tarjoavasta toimipaikasta ainakin yksi suorittaa Ravitsemuspassin.