Muut lisäkkeet

Muihin lisäkkeisiin kuuluu leipä levitteineen ja salaatti kastikkeineen sekä ruokajuoma.

Huomioita kriteereistä:

  • "kova rasva"-kriteerissä huomioidaan tuotteen tyydyttyneen rasvan sekä transrasvan määrä. Esimerkiksi Sydänmerkin omaavat tuotteet täyttävät aina kriteerin
  • pehmeiden rasvojen saannin turvaamiseksi leipärasvaksi suositellaan rasvaisempia vaihtoehtoja. Myös vähärasvaisemmat käyvät, kun rasvan laatu ja suolan määrä ovat kriteereiden mukaisia
  • pehmeiden rasvojen saamiseksi myös salaatinkastikkeiden suositellaan olevan öljyisiä, täysrasvaisia vaihtoehtoja. Myös kevyemmät kastikkeet, jotka täyttävät muut kriteerit, hyväksytään
  • salaatinkastikkeeksi sopii valmiin salaatinkastikkeen ohella kaikki kasviöljyt, joissa kovan rasvan määrä on enintään 20% rasvasta. Näitä ovat esimerkiksi rypsiöljy, oliiviöljy sekä auringonkukkaöljy
  • kasviksiin voi lisätä valmistus- tai tarjollepanovaiheessa rasvaa, joka täyttää em. rasvan laatukriteerit. Salaattipöydässä voi esimerkiksi olla öljymarinoituja vihanneksia.
  • tuoresalaatteihin ja raasteisiin ei lisätä suolaa sisältäviä aineksia kuten juustoja tai suolaa sisältäviä säilykkeitä.
  • marjoja ja hedelmiä voi käyttää salaatin osana, puuron lisukkeena tai tarjota jälkiruokana. Marjoja voi tarvittaessa sokeroida kevyesti, hedelmät tarjotaan sellaisenaan. Myös säilykehedelmiä voi käyttää salaatin osana.
  • kasvisannoksen suosituskoko aterialla on puolet lautasesta eli n. 150 g/ruokailija tai enemmän. Kasvisannoksen koossa huomioidaan ruokailijan ikä, esimerkiksi pienten lasten kohdalla sopiva mitta lounaalla voi olla 1-2 oman kouran kokoista annosta.
  • lämpimässä ruuassa olevat kasvikset, kuten lihakeiton juurekset, eivät korvaa kasvislisäkettä. Kasvisannos voi koostua lämpimistä kasviksista, salaatista, leivänpäällysvihanneksista, juurespaloista, marjoista tai hedelmistä, joko yhdestä tai useammasta komponentista.
  • salaatinkastike tarjotaan pääsääntöisesti erikseen, jolloin sen määrää on helpompi säädellä. Halutessa öljyn tai salaatinkastikkeen voi lisätä kasviksiin (esim. kaaliraasteeseen) jo valmiiksi kasviksia pehmentämään ja makua antamaan. Erillistä kastiketta ei silloin tarvita
  • Ruokajuomaksi sopivat kaikki Sydänmerkin mukaiset maito- tai kasvipohjaiset juomat
Muu lisäkeRavintosisältö
rasva, g/100gkova rasva, % rasvastasuola, g/100gkuitu, g/100gvaihtoehtoinen tuote
Leipä--tuoreleipä enintään 0,7, näkkileipä enintään 1,2 *vähintään 6Sydänmerkki-leipä tai -näkkileipä
Leipärasvamielellään 60 tai enemmänenintään 30 (tyydyttynyt + trans)enintään 1-Sydänmerkki-leipärasva
Maito tai piimäenintään 0,5---Sydänmerkki-juomat
Kasvislisäke:
- tuoreet kasvikset
-mahdollisessa marinadissa enintään 20 % rasvasta kovaa rasvaa ei lisättyä suolaa-Sydänmerkki-salaatti
-kypsennetyt kasvikset-marinadissa enintään 20 % rasvasta kovaa rasvaa **enintään 0,3-Sydänmerkki-tuote
Salaatinkastike tai öljy salaattiinmielellään 25 tai enemmänenintään 20enintään 1-Sydänmerkki- salaatinkastike tai -kasviöljy

* Itseleivotun leivä suolapitoisuus on 0,7 g/100 g, kun taikinanesteeseen lisätään suolaa enintään 15 g/l eivätkä jauhoseokset tai muut taikinaan lisättävät ainekset sisällä suolaa tai suolaa sisältäviä mausteita.

** Rasvana esimerkiksi höyrytetyissä kasviksissa tai uunijuureksissa voi jatkossa käyttää myös Sydänmerkin mukaisia rasvoja, useiden kasviöljyjen ohella esimerkiksi rasiamargariineja, juoksevia rasvoja tai kasvistahnoja.