Aiemmin Sydänmerkki-aterialla tarjottavat aterianosat ilmoitettin Sydänmerkille extranetissa. Työvaihe on koettu ruokapalveluissa työlääksi.
Syksyllä 2024 etukäteen tapahtuvasta ilmoitusmenettelystä luovuttiin. Jatkossa Sydänmerkki valvoo ruokatarjonnan ravitsemuslaatua säännöllisesti ja pistokoemaisesti seuraavin keinoin:
- Sähköisistä ruokalistasovelluksista tarkistetaan Sydänmerkillä merkittyjen ruokalajien kriteereidenmukaisuus.
- Jos kaikkien ruokalajien ravintoarvotietoja ei löyty sovelluksesta, niitä pyydetään palveluntuottajilta. Pyydettäviä tietoja voivat olla esimerkiksi energialisäkkeiden, leipien, levitteiden sekä salaatinkastikkeen tiedot.
- Jos palveluntuottajalla ei ole tarjolla ruokalistasovellusta, tietoja pääruoista ja lisäkkeistä pyydetään yhteyshenkilöltä.
- Mahdollisista poikkeamista raportoidaan ruokapalveluiden yhteyshenkilölle ja tilanne pyydetään korjaamaan Sydänmerkin periaatteiden mukaiseksi.
- Eri palveluntuottajien ruokatarjontaa tarkistetaan säännöllisesti, noin neljän vuoden välein (vanhojen asiakkaiden osalta).
- Uusien asiakkaiden ruokatarjontaa käydään läpi noin vuoden sisällä Sydänmerkki-aterioiden tarjonnan aloittamisesta.