Sydänmerkki-aterian valvonta

Sydänmerkki-aterian valvonnalla pyritään varmistamaan, että ruokatarjonta toteutuu luotettavasti, periaatteiden mukaan ja että asiakkaalla on mahdollisuus valita terveellinen ateriakokonaisuus.

Aiemmin Sydänmerkki-aterialla tarjottavat aterianosat ilmoitettin Sydänmerkille extranetissa. Työvaihe on koettu ruokapalveluissa työlääksi.

Syksyllä 2024 etukäteen tapahtuvasta ilmoitusmenettelystä luovuttiin. Jatkossa Sydänmerkki valvoo ruokatarjonnan ravitsemuslaatua säännöllisesti ja pistokoemaisesti seuraavin keinoin:

  • Sähköisistä ruokalistasovelluksista tarkistetaan Sydänmerkillä merkittyjen ruokalajien kriteereidenmukaisuus.
  • Jos kaikkien ruokalajien ravintoarvotietoja ei löyty sovelluksesta, niitä pyydetään palveluntuottajilta. Pyydettäviä tietoja voivat olla esimerkiksi energialisäkkeiden, leipien, levitteiden sekä salaatinkastikkeen tiedot.
  • Jos palveluntuottajalla ei ole tarjolla ruokalistasovellusta, tietoja pääruoista ja lisäkkeistä pyydetään yhteyshenkilöltä.
  • Mahdollisista poikkeamista raportoidaan ruokapalveluiden yhteyshenkilölle ja tilanne pyydetään korjaamaan Sydänmerkin periaatteiden mukaiseksi.
  • Eri palveluntuottajien ruokatarjontaa tarkistetaan säännöllisesti, noin neljän vuoden välein (vanhojen asiakkaiden osalta).
  • Uusien asiakkaiden ruokatarjontaa käydään läpi noin vuoden sisällä Sydänmerkki-aterioiden tarjonnan aloittamisesta.