Ruokakasvatus on laaja käsite. Sen voidaan ajatella olevan kaikkea ruokaan ja syömiseen liittyvää neuvontaa, ohjausta ja viestintää. Ja myös vaikkapa leikkejä ja leivontahetkiä sekä uusien taitojen harjoittelua ja tietojen karttumista.
Ruokakasvatusta on esimerkiksi se, kun harjoitellaan erilaisten ruokien maistamista ja pöytätapoja, tutustutaan aistinvaraisesti erilaisiin ruoka-aineksiin, opitaan asioita ruuan reiteistä, ruokakulttuureista, kestävästä kehityksestä sekä terveellisestä syömisestä.
Ruokakasvatus kannustaa hyviin valintoihin
Työskentelet sitten ruokapalveluissa, kasvatustehtävissä tai terveydenhuollossa, Sydänliiton Neuvokas Perhe -sivuilta löydät paljon tietoa ruokakasvatuksesta sekä ideakortteja käytännön toimintaan. Neuvokas perhe -sisällöt sopivat erityisen hyvin, kun työskentelet varhaiskasvatuksessa tai peruskoulun ensimmäisten luokkien parissa. Peruskouluun sopivaa sisältöä löytyy myös Maistuva koulu-sivuilta.
Alta löydät ruokakasvatuksen toimintavinkkejä, kun tavoitteena on:
Lisätä kasvisten syöntiä
- Kasvikset komponentteina
- Opetellaan maistamaan erilaisia ruokia
- Hyödynnetään kuvallisia ruokaohjeita
- Esimerkkilautanen esille
- Päivän kasvis tutuksi
- Maistelupaketit
- Äänitetetään ruokamaailman ääniä
- Hyvät valinnat helpoiksi
Lisätä ruuan maistumista lapsille
- Kuvitettu ruokalista
- Ruoka tutuksi myös vanhemmille
- Ruokapäivä tutuksi
- Hyödynnetään kuvallisia ruokaohjeita
- Tartutaan ruokahävikkiin
- Esimerkkilautanen esille
- Päivän kasvis tutuksi
- Maistelupaketit
- Äänitetetään ruokamaailman ääniä
Tehdä ruokailutilasta viihtyisämpi
- Jonotus sujuvaksi
- Esittelyvideo keittiön ammattilaisista
- Keittiöhenkilökunta tutuksi
- Sisustetaan ruokasalia
Lisätä yhteistyötä eri ammattilaisten välillä
- Kuvitettu ruokalista
- Ruoka tutuksi myös vanhemmille
- Hyödynnetään kuvallisia ruokaohjeita
- Jonotus sujuvaksi
- Tartutaan ruokahävikkiin
- Esimerkkilautanen esille
- Päivän kasvis tutuksi
- Tutkimusmatka keittiöön
- Esittelyvideo keittiön ammattilaisista
- Sisustetaan ruokasalia
- Keittiöhenkilökunta tutuksi
- Maistelupaketit
- Äänitetetään ruokamaailman ääniä
- Tehdään yhdessä
Lisätä ruokarohkeutta
- Kuvitettu ruokalista
- Kasvikset komponentteina
- Ruoka tutuksi myös vanhemmille
- Hyödynnetään kuvallisia ruokaohjeita
- Esimerkkilautanen esille
- Päivän kasvis tutuksi
- Maistelupaketit
Tehdä ruuasta houkuttelevampaa
- Kasvikset komponentteina
- Ruoka tutuksi myös vanhemmille
- Hyödynnetään kuvallisia ruokaohjeita
- Maistelupaketit
- Ruokapäivä tutuksi
- Esimerkkilautanen esille
- Päivän kasvis tutuksi
- Tutkimusmatka keittiöön
Edistää eri kieli- ja kulttuuritaustaisten asiakkaiden syömistä
- Kuvitettu ruokalista
- Ruoka tutuksi myös vanhemmille
- Hyödynnetään kuvallisia ruokaohjeita
- Ruokapäivä tutuksi
- Esimerkkilautanen esille
- Päivän kasvis tutuksi
- Maistelupaketit
Ruokakasvatus hyödyttää, koska se
- lisää ruokailoa ja ruokarohkeutta,
- kannustaa hyviin valintoihin, esimerkiksi lautasmallin mukaiseen syömiseen ja pienempään hävikkiin
- kannustaa nauttimaan ruuasta ja yhdessä syömisestä.
- on tutkitusti vaikuttavaa: myönteinen ja innostunut suhde ruokaan edistää hyvinvointia, terveyttä ja oppimista.
- lisää yhteistyötä eri ammattilaisten välille
Ruokapalveluiden rooli ruokakasvatuksessa
Useimmiten ruokakasvatusta esimerkiksi varhaiskasvatuksessa toteuttavat varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat.
Ruokapalvelut ovat tärkeässä roolissa ruokakasvatuksen mahdollistamisessa. Ilman ruokapalveluiden tukea, esimerkiksi tarjoamalla leivontapaketteja, keittiövälineitä tutustumista tai kasviksia maistelua varten, ruokakasvatuksen toteuttaminen on usein hankalampaa tai jopa mahdotonta. Ruokapalveluiden ammattilaiset voivat myös olla läsnä itse kasvatustilanteissa, esimerkiksi ohjaamassa lapsia leivontapuuhissa tai ruokailutilanteissa.
Ruokapalvelut mahdollistavat myös hyvän ravitsemuslaadun eri aterioilla, mikä on tärkeä osa ruokakasvatusta. Laadukkaat ateriat myös turvaavat lasten kasvua ja kehitystä sekä edistävät niin lasten kuin henkilökunnan hyvinvointia.
Edistetään fiksua ruokapuhetta
- Kasvatuksen ja ruokapalveluiden ammattilaiset ovat keskeisiä ruokapuheen malleja – tilanteita on useita päivän aikana
- Ruuan ja hyvinvoinnin arvostaminen vaikuttavat lasten tottumuksiin
- Tottumukset muovaavat mm. asenteita ja makumieltymyksiä
- Pienen lapsen ei kuitenkaan tarvitse tietää, mikä on terveellistä – aikuisen roolimalli edistää terveellisiä valintoja
- Ruokapuhe vaikuttaa lapsen ruokasuhteen syntymiseen
- Ruokasuhde kehittyy suotuisasti, kun ruokailutilanne on mieluinen, iloinen asia.