Ruokalistamerkinnät
Sydänmerkki-logo lisätään ruokalistalle ensisijaisesti kriteerit täyttävän pääruuan kohdalle. Logon saa käyttöön sähköisenä ja tarvittaessa merkitsemiseen voi tilata maksuttomia tarroja Sydänkaupasta.
Monet tuotannonohjausjärjestelmät (esim. Jamix ja Aromi) mahdollistavat Sydänmerkki-logon lisäämisen ruokalistalle automaattisesti, kun tieto lisätään ruokalajin tietoihin.
Jos Sydänmerkki-ominaisuus on lisätty tuotannonohjausjärjestelmässä myös lisäkkeisiin, näkyy Sydänmerkki sähköisillä ruokalistoilla myös niiden kohdalla. Sydänmerkin (pääruokia) runsaampaan näkyvyyteen ruokalistalla ei ole estettä.
Linjastomerkinnät
Linjastomerkintöjen tarkoitus on auttaa asiakasta tunnistamaan Sydänmerkin mukaiset aterianosat, esimerkiksi leipä, levite, salaattikomponentit ja salaatinkastike.
Välineenä käytetään esimerkiksi merkintäopasteita tai uudelleen kiinnitettäviä tarroja, joita voi tilata Sydänkaupasta.
Jos ravintolassa on tarjolla vain Sydänmerkin mukaisia lisäkkeitä, ei linjasto-opasteita välttämättä tarvita. Pelkkä Sydänmerkki ruokalistalla muun infon ohella voi riittää.