Kasvikset

Tuoreilla kasviksilla ei olekaan rasvan ja suolan saannille olennaista merkitystä, mutta markkinoilla on nykyään kasvistuotteita, joissa on yllättävän paljon suolaa. Esimerkiksi toisissa perunasoseaineksissa tai wokkisekoituksissa on suolaa ja rasvaakin melko runsaasti, toisissa sitä ei ole lainkaan. Näin ollen pakaste, joka ei sisällä suolaa, on parempi valinta omassa tuoteryhmässään. Myös erilaisissa kasvipohjaisissa proteiininlähteissä on eroja: toiset ovat rasvan ja suolan suhteen parempia kuin toiset.

TuoteryhmäTuoteryhmäkohtaiset myöntämisperusteet

Tuoreet tai käsitellyt* vihannekset, juurekset, marjat**, hedelmät**, sienet, pähkinät, siemenet, linssit, pavut ja kikherneet

*pilkotut, raastetut, pakastetut, keitetyt, kuivattu

** ei kuivattuja tai jauhettuja hedelmiä tai marjoja. Tuoreet kasvikset, marjat ja hedelmät

Ei lisättyä rasvaa

Ei lisättyä sokeria

Ei lisättyä suolaa tai natriumia sisältäviä aineita

Ei kookos
Prosessoidut pavut, kikherneet, linssit ja soijapaputuotteet

(esim. säilötyt pavut ja kikherneet)
Ei lisättyä rasvaa

Ei lisättyä sokeria

Suolaa enintään 0,50 g/100 g
Säilykekasvikset

(mm. tomaattimurska)
Rasvaa enintään 2 g/100 g,
tai jos rasvaa 2,1 - 10 g/100 g, kovaa rasvaa 20 %

Ei lisättyä suolaa tai natriumia sisältäviä aineksia.